Monitorování tlaku
TPMS
TPMS – Tyre Pressure Monitoring System neboli systém sledování tlaku v pneumatikách
TPMS měří, zobrazuje tlak a teplotu vzduchu v pneumatikách. Reaguje na rychlý i pomalý únik tlaku vzduchu z pneumatik formou včasného varování. Senzory v kole vozu sledují tlak v pneumatice a vysílají signál do přijímače, který je umístěný ve voze. Pokud přijímač ve voze přijme informaci o nízkém tlaku, automaticky varuje řidiče rozsvícením kontrolky.
Systém byl přijat legislativou EU a od 1. listopadu 2014 mají výrobci povinnost všechna vozidla vybavit těmito systémy.
(Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 661/2009 ze dne 13. července 2009)
Díky včasnému informování řidiče o poklesu tlaku v pneumatice se lehce zabrání havárii způsobené například defektem.
Optimální tlak = optimální valivý odpor (nižší spotřeba) a také optimální opotřebení pneumatik.
Jen správně nahuštěné pneumatiky zajistí ideální stopu vozidla, což je důležité v zatáčkách a při extrémních situacích.
Dle průzkumu zmíněného výše podhuštěné pneumatiky způsobují zvýšení emisí CO2 o 4,8 milionů tun ročně!
Protože TPMS je bezpečnostní systém (podobně jako airbag nebo ABS), musí být funkční, aby vozidlo bylo způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích.
Vozidlo s nefunkčním systémem TPMS či bez něj neprojde stanicí technické kontroly.
V případě nefunkčního systému TPMS hrozí řidiči postihy ze strany policie.
Pojišťovny budou krátit, popř. úplně zamítnou pojistná plnění i v případě nezavinění nehody.
Žádejte pravidelnou údržbu a kontrolu Vašich TPMS senzorů při návštěvě pneuservisu. Doporučujeme při každé výměně pneumatik, nejpozději 1x za dva roky, vyměnit namáhané součásti ventilu (pryžové těsnění, podložku, převlečnou matici, poniklovaný ventilek, plastovou čepičku). Tímto předejdete problémům s korozí, únikem vzduchu a prodloužíte životnost Vašeho TPMS senzoru.
Výsledky testu Bridgestone ukazují, že 63 % motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách. (zdroj: Bridgestone test 2011)
3,3% všech nehod se smrtelnými následky na francouzských dálnicích bylo způsobeno nedostatečným tlakem v pneumatikách (zdroj: ASFA – 2006 report).
Nejméně 1% nehod ve Spojeném království souvisí s podhuštěnými pneumatikami (Ministerstvo dopravy UK – zpráva za rok 2005).